2008-10-25

Darwin efter hemkomsten



Några år efter hemkomsten, 1839, gifte sig den då 29-årige Charles med sin ett år äldre kusin Emma. Det var ett resonemangsäktenskap, men parterna kom att fästa sig djupt vid varandra. Innan giftermålet gjorde Charles en balansräkning:

-” Om jag gifter mig? Få barn. Ha en trofast fru som bryr sig om en. Bättre än ha hund. Hem. Någon som sköter om huset. Charmen med kvinnligt småprat, musik och brasa i öppen spis. Slippa arbeta hela tiden. Tvingad besöka och ta emot släktingar. Fruktansvärd förlust av tid.

… "Om jag inte gifter mig? Inga barn. Ingen som tar hand om en på ålderdomen. Frihet att kunna göra och resa som jag vill. Inte behöva besöka släktingar. Slippa gräl och bråk. Förlorad tid. Inte kunna läsa på kvällen. Mindre pengar till böcker. Meningslösa samtal. Fetma och lättja …”

Inga kommentarer: