2008-07-09

Taubes musik


Hur såg förstå-sig-påarna på Taubes musik? För dom gällde symfonier, kammarmusik, opera, kyrkomusik, romanser. Men undantag fanns. Svenska folkvisor. När Taube kom med sina visor på 1920-talet skrevs att Taube tagit sjömansvisan längre än någon annan. Andra menade att Taube skrev Bellmanssånger. Vanligt var också att påpeka att texterna stod skyhögt över den billiga, klischémässiga musiken. Så här fortsatte det långt in på 1950-talet. Taubes melodier ansågs då höra hemma på Snoddasnivå. Sen svängde det ju närmare 1960-talet vi kommer. Visorna och sångerna älskades då så att förstå-sig-påarnas åsikter inte betydde något. Och Taube började få priser av allehanda slag. Bl a Svenska Akademins Guldmedalj. Något han tydligen satte högt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du att Taube skrev en låt om FRA? FRA-gancia? / Lenin

Anonym sa...

Han gilla brudar. Violava. Därhemma i min bondby var jag mager, jag levde mest på sallad och spenat.
Nu trippar jag i gränden och är fager och stora stekar bjudes mig på fat av prinsar, grevar och av små baroner. Jag äter mig mätt,
är ändå nätt,fast kanske lite svullen,jag har ju mitt sätt
att hitta rätt jag känner mitt får på ullen. Där sedlarna prasslar bäst, där är jag en flitig gäst,
sen reser jag hem och biktar mig
för vår egen lilla präst.Min dygd är väl inte så stor men jag kan försörja min mor. / P-O

Anonym sa...

haru adress och teleon till patayatjejen / sugen