2016-10-18
Musik som vittnesmål? Om vad ....
Den andra satsen i e-moll i Beethovens fjärde pianokonsert är unik även i hans komponerande. Musiken ställer två skilda klangvärldar sida vid sida.
Orkestern består enbart av stråkar som spelar moll-fraser. Mot det öppnas pianots klangvärld som Beethoven gav fri rymd genom att skriva att una-corda pedalen skulle vara nedtryckt hela tiden! Vilken musik!
Orkesterns fraser förkortas, det hela klingar i en fallande pianoskala då orkestern kontrar med pizzicaton, innan pianot öppnar med drillar och kromatiska löpningar. Orkestern är då tyst.
Satsen försvinner i och med pianots brutna e-moll-ackord.
Brorsan hade aldrig hört denna musik.
Om musik är vittnesmål? Vad vittnar denna musiken om?
Andra inspelningar - förutom Stephen Kovacevich - som är fascinerade p g a hur olika samma musik kan tolkas och framföras är de av t ex Emil Gileles och Lang Lang. Men det finns fler.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar