2016-10-18

Musik som vittnesmål? Om vad ....



Den andra satsen i e-moll i Beethovens fjärde pianokonsert är unik även i hans komponerande. Musiken ställer två skilda klangvärldar sida vid sida.  
Orkestern består enbart av stråkar som spelar moll-fraser. Mot det öppnas pianots klangvärld som Beethoven gav fri rymd genom att skriva att una-corda pedalen skulle vara nedtryckt hela tiden! Vilken musik!  
Orkesterns fraser förkortas, det hela klingar i en fallande pianoskala då orkestern kontrar med pizzicaton, innan pianot öppnar med drillar och kromatiska löpningar. Orkestern är då tyst. 
Satsen försvinner i och med pianots brutna e-moll-ackord. 
Brorsan hade aldrig hört denna musik. 
Om musik är vittnesmål? Vad vittnar denna musiken om? 
Andra inspelningar - förutom Stephen Kovacevich - som är fascinerade p g a hur olika samma musik kan tolkas och framföras är de av t ex Emil Gileles och Lang Lang. Men det finns fler. 

Inga kommentarer: