2016-03-27

Lyxfällan

Horace Engdahl i dagens DN:
... Jag avskyr människor med dålig ekonomi och gör mitt bästa för att undvika dem. Jag njuter av att se dem pinas på den domens dag ultra light som TV iscensätter i Lyxfällan. Höjdpunkten är när de faller i gråt vid anblicken av den samlade mängden obetalda räkningar och skyhöga räntor på lättvindiga lån. När jag ser dessa dagdrömmande våp, längtar jag efter de riktiga människorna, de fattiga och de rika, som vet vilka de är och lever utan illusioner.
Känner du så på riktigt?
– Absolut! ”Lyxfällan” är ett väldigt uppbyggligt program. Steg för steg drar de ned sig själva i en avgrund, ofta unga par. Sedan kommer resignationen och de tar sig i kragen. Det är programmet om vår tid. Historien om moderniteten är egentligen historien om att leva över sina tillgångar.

Inga kommentarer: