2014-02-16

Montaigne och Lucretius



I december 1989 satt jag ofta och tittade på fotografier som afghaner tagit runt om i landet. De visade tillbakadragandet av ryska trupper. Foto efter foto ... Provins efter provins ...
Samtidigt, på en bokauktion i London, såldes den romerske poeten Lucretius verk, "De Rerum Natura". Lucretius levde 99 - 55 f Kr och det som såldes var en fransk översättning från 1563. Utropspriset var 250 pund. Boken hamnade så småningom hos "Fondation Etudes Montaigne" i England. Den visade sig vara en av de böcker som den franske författaren Montaigne haft i sitt bibliotek. Boken var fylld av Montaignes egna understrykningar och marginalanteckningar.
För egen del hade jag 1989 läst Montaigne något år eller högst två. Innan dess hade jag aldrig hört talas om honom. Jag behövde inte läsa särskilt mycket för att fastna. Sedan dess läser jag honom som andra läser Bibeln eller sjunger Nationalsången eller åker Vasaloppet.
Den bok som såldes i London i december 1989, visade sig ha varit i Montaignes ägo sedan tidigt 1560-tal. En skitsak kan tyckas, men Montaigne hade alltså studerat Lucretius från 1564 till dess han själv började skriva, dvs 1571, då han sade upp sig från sitt arbete i Bordeaux.
Efter att nu ha läst valda delar av "Montaignes Annotated Copy of Lucretius", får jag klart för mig att denne romerska poet var en slags romersk vetenskapspoet. Syftet med hans verk var att en gång för alla slå omkull all form av vidskeplighet.
Boken försvann snabbt ur cirkulation, levde på sitt skandalösa och famösa rykte i närmare 1 000 år, innan den år 1417 hittades igen i ett tyskt kloster! För de fåtal som på den tiden ägnade sig åt att läsa - de var inte många - var upptäckten tveeggad. Lucretius hörde hemma i ett giftskåp. Hans resonemang kunde även användas för att angripa kristendomen. Men de tidiga europeiska humanisterna slog klackarna i taket.
1417 års återupptäckt av Lucretius bok skildras i "The Swerve: How the World became Modern". Jag tro jag får börja läsa Lucretius. I alla fall lite då och då. Kolla här för att se vad han skriver om.

Inga kommentarer: