”Jag
ser bättre än andra att den här boken bara innehåller drömmerier.
Mitt omdöme tar sig fram blott trevande: vinglar, vacklar och
snavar”. Montaigne porträtterar sig själv. Ett porträtt i renässansmålarnas stil.
”Jag
målar mitt porträtt med klarare färger än mina ursprungliga”,
skriver Montaigne. ”I
kamp mot naturen är konsten svag”. Det
låter intressant. Hade Montaigne en konstsyn? Kommenterade han
konst under sin italienska resa? Nej,
konst och konstnärer i vår mening lyser med sin frånvaro. Inga
renässanskonstnärer dyker upp. Men visst skriver han mycket om begreppet konst.
Det
är begåvade kvinnor ”som ska ge skönhet åt konstbegreppen och
ge sminket glans”. .. Det finns också ”läkekonst”, ”statskonst”, ”boktryckarkonst”,
”tortyrkonst”, ”diktkonst”, ”Mohammeds apkonster”,
”levnadskonst”, ”konsten att dö”, ”talekonst”,
”samtalskonst”, ”skeppsbyggnadskonst”, ”mexikanska
konsthantverk”, ”trollkonstnärer”, ”tacksamhetens konst”,
”konsten
att skilja goda ansikten från enfaldiga, stränga från hårda,
elaka från sura, föraktfulla från melankoliska”.
Han
undrar också ”vad
det var för en konst som perserna behärskade för så länge sedan,
då lyxen just höll på att fodas”.
Under
sin italienska resa 1580 – 81, skriver han mycket om ”läkarkonsten: ”Den
är som en konsert: man hör inte en luta, en spinett och flöjten,
man hör en samlad harmoni, den samlade effekten av dem alla”. I
Rom möter Montaigne ”folk som undervisar i konsten att tugga och
gå fint”. Men
han går i gudstjänst i Sixtinska Kapellet i Rom utan att med ett ord nämna
Michelangelo. Kommenterar
inte heller vad som möter honom i Vatikanens berömda Galleria delle
Carte Geografiche. Detta trots hans intresse för Amerika och dess ”ädla
vildar”. Han
går även blind genom Florens, gör sig själv intressantare än stadens berömda Dopkapell, Kampanil och Palazzio Vecchio. För
Montaigne är konst lika med hantverk eller ingenjörsarbeten. Hans
italienska dagbok var aldrig avsedd för publikation.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar