2008-09-18

Charles Darwin om Gud


1. “Hur allt uppstått ligger bortom vår fattningsförmåga. Jag betraktar mig själv som agnostiker" ( ur Darwins självbiografi )

2. “Det är absurt att tro att man inte skulle kunna förena sin tro med att vara evolutionist" ( Brev till John Fordyce, 7 maj 1879 )

3. “Det finns ingen anledning till att troende och evolutionister ska attackera varandra" ( Brev till J. Brodie Innes, 27 november 1878 )

4. “Jag har aldrig tillhört den sortens ateister som förnekat Guds existens". ( Brev John Fordyce, 7 maj 1879 )

5. “Ju äldre jag blir dessto mer föredrar jag att kalla mig för agnostiker" ( Brev till John Fordyce, 7 maj 1879 )

6. “Ledsen behöva meddela Dig att jag inte tror på Biblen som resultat av en gudomlig uppenbarelse och därför inte heller kan tro på Jesus som Guds son". ( Brev till Frederick McDermott, 24 november 1880 )

7. [ I ett samtal med ateisten Edward Aveling, 1881 ]: “Varför är du så aggressiv? Tjänar vi något på att tvinga idéer om en evolution på all världens befolkning?" ( Ur Edward Aveling: The religious views of Charles Darwin, 1883)

8. "Min teologi är enkel. Jag kan inte se universum som resultat av en blind slump, ändå ser jag inga bevis på intelligent desig". ( Brev till Joseph Hooker, 12 juli 1870 )

9. “Jag kan inte avgöra bevisvärdet då någon säger sig absolut veta att det faktiskt finns en Skapare". ( Brev till Francis Abbot, 6 september 1871)

Inga kommentarer: