2012-11-10

Om ensamhet


Jag har ingen vidare makt och kontroll över mig själv, slumpen har mer att säga till om än jag, tillfället,
sällskapet, själva ljudet av min röst lockar mer ur min själ än vad jag finner när jag lodar den och försöker få den i arbete i min ensamhet.
De som söker ensamhet av gudsfruktan och fyller sitt hjärta med förvissningen att Gud har lovat dem ett annat liv – de har mycket sundare och redigare tankar. De föreställer sig Gud som något oändligt gott och allsmäktigt, och hos honom kan själen få sina begär uppfyllda i full frihet. Prövningar och smärtor gagnar dem

eftersom de utnyttjas för att förvärva evig hälsa och glädje. Döden hälsas välkommen som en övergång till detta fullkomliga tillstånd.

Vi andra då? Som simmat och flutit omkring i livet? Ja, kom i hamn och dö. Liv ägnades åt ljuset, ägna nu det som är kvar av det åt skuggan. Det är fara att glansen från tidigare bedrifter lyser upp för mycket och följer med in i den ensamma hålan.


1 kommentar:

Dennis Cobe sa...

Hm kontroll är en illusion, men om du låter dina tankar tystna så kan du höra hjärtat tala när hjärtat talar så rättar hjärnan in sig i ledet lita på hjärtat. Att överlämna "kontrollen" till livets ebb och flod innebär att man kommer aldrig bli överraskad av vad livet kommer att erbjuda både gott och ont.