2008-12-07

Darwin 1837


Sommaren 1837 mår Charles pyton. Har allt svårare umgås med folk. Spyr. Skiter. Är yr. Ont i magen. Hjärtat hoppar. Huvudvärk. Fiser okontrollerat. Flatulens. Lever ett dubbelliv. Kristen utåt, hedning inåt. Vad ska han klara av för jobb? Professor i geologi i Cambridge? Hans anteckningsböcker fylls av allt mer hädiska tankar. "Arter måste förändras mycket sakta" ... "Varför har män bröstvårtor" ...

Hans pappa, 153 kg tung, vädjar till Charles. Gift dig medan du fortfarande kan njuta av barn! Charles gör upp sin första lista över äktenskapets för- och nackdelar. "Om jag inte gifter mig kan jag resa igen. Europa, USA, Mexico. Och behålla hästen. Vara fri sommartid. Och om jag gifter mig? Måste jobba. Ugghh. Få massa barn. Bli fattig. Inga resor. Som att sitta i fängelse".

Inga kommentarer: