2007-09-16

Elbilen dröjer ...


Miljökrisen slår igenom på Frankfurtsalongen. På kort sikt ( fem år ) finslipas diesel- och bensinmotorer och på lång sikt ( 10 - 15 ) tror man på plug-inhybrider. Men på ett seminarium hör jag en kille från Energikommissionen som säger att det märkligaste av allt är att det inte finns något drag i marknaden.

Volkswagen visar en minibil, Up, som mäter 3,45 meter och den ska finna på vägarna om tre år. Då ska också nya bilar ha start-stopsystem som stänger av motorn vid stopp och teknik som tar tillvara bromsenergin.

2010 kommer Peugot med en ny 308 som är en dieselhybrid. Den ska bara dra 0,34 l / mil och släppa ut 90 gr koldioxid / kilometer.

Intressant är att biltillverkarna fattat att 75 procent av Europas alla bilister inte kör mer än 5 mil om dagen. Så nu utvecklar de plug-inhybrider som går på el innan förbränningsmotorn tar vid och laddar batterierna! Även de ska komma 2010.

Det förstå-sig-påarna gillar bäst är Chevrolet Volt. En elbil. Men vilka kommer att ha råd köpa en sån bil? Egentligen skulle den hetat Volvo Volt, men efter interna dragkamper blev det Chevrolet. Det är bara att hoppas att det finns drag i marknaden.

GMs målsättning är att Volt, exklusive batteripaketet, ska säljas till samma pris som den bensindrivna Chevrolet Malibu, som idag kostar från 125 000 kronor i USA. Här då? Det dubbla?

Ett leasingkontrakt ska ge kunden nya batterier när de gamla tagit slut, så andrahandsvärdet hålls. GM räknar med att batterierna ska ge full effekt i tio år.

Volt framstår som en av de viktigaste satsningarna i GMs historia. Bilen ska säljas i hela världen från 2010 och tillverkas i både höger- och vänsterstyrd version. 150 ingenjörer jobbar heltid med projektet.

Inga kommentarer: