2011-11-09

Zlatan, krigen och släkten

En bra bok. Berör en djupt. Ska ge den till frugan, fast det vet hon inte om. Hon gillar Zlatan.

Han kommer från en av kriget splittrad familj. Mamman jobbade som städerska och drog sig inte för att klappa till barnen. Pappan alkoliserad, sargad av kriget på Balkan där hans släktingar drivits på flykten.Systern gick på droger. Här intervjun från DN.

Och i Expressen berättar han om slagsmålen med lagkompisar. Här. En lagkompis i Juventus, Jonathan Zebina, mådde inte särskilt bra. En gång tacklade Zebina honom. – Vill du spela fult, säg till i förväg, så ska jag spela fult tillbaka, sa Zlatan till Zebina och fick en skallning till svar. En reflex blev svaret. Zebina sänktes med en rak höger.

100 000 ex av boken har redan sålts och ny trycks 100 000 till. Han tror han fått med allt han vill säga. Bl a hur packad han varit då segrar vunnits. Hans TV-spelande, fr a av krigsspel.

- Jag vill hedra och visa respekt för mitt familjenamn. Man ska inte glömma sitt ursprung, sade Zlatan för många år sedan i en intervju. Zlatans pappa, Sefik, kommer från Bijeljina i nordöstra Kroatien. Ett jordbruksområde längs floden Drina. Före kriget bodde där omkring 30 000 bosninska muslimer, 80 % muslimer. Zlatan var på besök i byn med sin pappa, som betytt mest honom, några gånger på 1980-talet.

Idag bor är ungefär lika många, 30 000 i området, men nästan alla är serber. Den första april 1992 gick den serbiske massmördaren Arkans soldater in i byn. I släptåg hade han den amerikanska krigsfotografen Ron Havis. Resultatet blev ett massmord som dokumenteras i boken "Blood and Honey - A Balkan War Journal". Alla som kunde flydde. Efter kriget blev Bijaljina en tillflyktsort för krigsförbrytare. Där greps Radosav Kristc, folkmördare från Serbien, och Rajko Banduka. Radovan Karadzic gömde sig länge i trakterna.

- Min barndom var svår. Jag bodde faktiskt i ett ghetto, har Zlatan berättat. I mitt område, Rosengård, fanns turkar, pakistanier, kroater, serber. Man kan säga att gatan uppfostrade mig. Eftersom jag inte var så mycket i skolan. Jag avslutade inte skolan. Eftersom det var så mycket med fotbollen. Jag skäms inte för det och tror inte att jag är dummare för det. Jag tror livets skola är viktigare. Jag tycker mycket om vår musik. Min favoritlåt är med Ceca och Ja jos spavam, po navici.

Zlatan har idag försett den närmaste släkten med hus och lägenheter. Var de än bor.

Vem Ceca är? Änka till krigsherren Arkan som ledde massakern i Bijeljina 1992. Mer detaljer finns i Erik Nivas bok Den Nya Fotbollsvärlden. Han är värd respekt.

1 kommentar:

Anonym sa...

bjeljina är stad i bosnien idiot