2008-09-18

En älskad morfar


Det finns människor jag aldrig glömmer. Som morfar. Här vid båtarna i fjällen med två dränkta uttrar. Vad hade barndomen varit utan honom?

Charles Darwin om Gud


1. “Hur allt uppstått ligger bortom vår fattningsförmåga. Jag betraktar mig själv som agnostiker" ( ur Darwins självbiografi )

2. “Det är absurt att tro att man inte skulle kunna förena sin tro med att vara evolutionist" ( Brev till John Fordyce, 7 maj 1879 )

3. “Det finns ingen anledning till att troende och evolutionister ska attackera varandra" ( Brev till J. Brodie Innes, 27 november 1878 )

4. “Jag har aldrig tillhört den sortens ateister som förnekat Guds existens". ( Brev John Fordyce, 7 maj 1879 )

5. “Ju äldre jag blir dessto mer föredrar jag att kalla mig för agnostiker" ( Brev till John Fordyce, 7 maj 1879 )

6. “Ledsen behöva meddela Dig att jag inte tror på Biblen som resultat av en gudomlig uppenbarelse och därför inte heller kan tro på Jesus som Guds son". ( Brev till Frederick McDermott, 24 november 1880 )

7. [ I ett samtal med ateisten Edward Aveling, 1881 ]: “Varför är du så aggressiv? Tjänar vi något på att tvinga idéer om en evolution på all världens befolkning?" ( Ur Edward Aveling: The religious views of Charles Darwin, 1883)

8. "Min teologi är enkel. Jag kan inte se universum som resultat av en blind slump, ändå ser jag inga bevis på intelligent desig". ( Brev till Joseph Hooker, 12 juli 1870 )

9. “Jag kan inte avgöra bevisvärdet då någon säger sig absolut veta att det faktiskt finns en Skapare". ( Brev till Francis Abbot, 6 september 1871)

Miraklet med Darwin


Nu vallfärdar evolutionister till den lilla staden Dayton i Tenesse. "Aldrig har jag känt mig så nära Darwin", säger forskarna. Föräldrar tar med sina ungar för att de ska få ta i den mirakulösa bilden av Darwin som ur intet uppstått på ena väggen till den domsstolslokal där Scopes Monkey Trial ägde rum i början på 1900-talet. "Genom att låta mitt barn ta på bilden vill jag utplåna alla genetiska defekter som det har", sa en överlycklig mamma. Andra föll ner på knä och bad: "Oh. Förlåt mig Charles för att jag tvivlat på din evolutionsteori". Stadens präster är kallsinniga. "Det rör sig bara om en fläck på väggen", sade de i ett uttalande.

( Alltihop är en elak drift USAs kreationister )

2008-09-11

Sexlekar och sexleksaker


Den urgamla grottkonsten - uppåt 34 000 år gammal - rymmer inget nytt. Förutom det faktum att alla grottor är nedlusade med ristningar av manliga och kvinnliga könsorgan finns även ristningar som vore de hämtade ur någon av dagens allt mer porriga kvällstidningar. T ex ristningar av nakna dansade kvinnor ( party ), hopbundna nakna kvinnor ( bondage ), pinuppor liggande utmanande på marken, älskande par, lesbiska par etc etc.

Det finns t o m en förhistorisk sexleksak i form av en dildo. Tillverkad för kvinnor av blankpolerat ben. Storlek som ordinär penis. Tyvärr kan inte bilden läggas ut. Den återfinns bara i Dale Guthris bok, inte på nätet. Det säger bara en sak - att vi människor inte förändrats så mycket under de senaste 34 000 åren som vi vill inbilla oss. Så vad som ska anses "modernt" tål sannerligen att diskuteras.

T ex av McCains vice-president Sarah Palin som är bokstavstroende kreationist, tror att Jorden är 5 000 år gammal och vill avskaffa all sexualundervisning i skolorna och som ser kriget i Irak "en del av Guds plan." Hon är en utmärkt representant för USA, ett "modernt" land där majoriteten av landets befolkning också tror att jorden skapades för 5 000 år sedan.

2008-09-10

Cussac i Dordogne


Vid byn Cussac i Dordogne i sydfrankrike upptäcktes år 2001 en grotta med några av historiens märkligaste konstverk, skapade för 28 000 år sedan. Den gigantiska grottan är 900 meter lång, 15 kilometer bred och tio till tolv meter hög. På väggarna myllrar det av konstverk. T ex en fyra meter lång bisonoxe, mammutar, fåglar, hästar och noshörningar. En sekvens innehåller ett 40 människor. Här finns även bilder av djur med deformerade huvuden. Bison med hästhuvud, varelser med långt utdraget gapande huvuden. Här finns också siluetter av kvinnor och erotiska scener. Kvinnofigurer med yppiga former, stora bröst och bakar.

Istidens konstnärer = värstingar


Till stöd för sin tes att det är snorungar och värstingar som fyllt istidens grottor med snuskiga ristningar av fr a kvinnliga könsorgan, har amerikanen Githrie Dale mätt upp storleken på alla avmålade händer han funnit i grottorna. De tillhör småbarn resp tonåringar. De tog en blandning av olika växtfärger i mun, satte upp handen mot grottväggen och sprutade. Resultatet ses ovan. Kom dessutom ihåg att de måsta krypa hundratals meter i kolsvarta låga gångar innan de nådde de "rum" där målningarna utfördes.

2008-09-09

Grottkonst - 25 000 år gammal


I Portugal, längsmed en flod som passerar byn Foz Coa, har våra förfäder skapat hällristningar av enastående värde. De löper längs floddalen i 17 kilometer och skapades för 25 000 år sedan. Även här ett sagolikt sinne för proportioner.

Grottkonst - 13 000 år gammal


I Roc-aux-Sorciers i Frankrike finns vad som kallats för de första stora monumentalskulpturerna. Friser, tiotals meter långa, som avbildar djur av alla de slag. Oerhört. 13 000 år gamla. Dessutom vet forskarna att grottan där de återfanns ( 1950 ) beboddes av människor under 8 000 år. Klicka här för att se en video om grottan.

Istidens grottkonst


Professor Peter Gärdenfors har skrivit en artikel om istidens grottmålningar. I Sydeuropa finns de hittills älsta, målade för cirka 34 000 år sedan. Ett fråga för forskningen är hur målningarna kan uppvisa så stora likheter fast de målats på olika kontinenter? Och med tusentals års mellanrum ( tycker inte det är så konstigt - det är ju inga Picassotavlor utan djurmålningar ). De som målat bilderna kan rimligen inte ha kunnat påverka varandra över så stora avstånd i rum och tid ( kanske inte, men djur fanns ju alla kontinenter och i alla tider ). En annan gåta är varför folk överhuvudtaget målade dem? ( Den intressanta frågan är varför de målade djur, men inte landskap, inte människor ).

Läser ”The Nature of Paleolithic Art” (2006) av Dale Guthrie, amerikansk professor i paleozoologi i Alaska, jägare och konstnär, att det troligen är tonårsgrabbar som stått för merparten av klottret i de europeiska istidsmålningarna. Med "klotter" menas könsorgan. Grottorna är fyllda av dom, det har jag själv sett. Till stöd för sin tes att det är värstingar som ristat dom, har Dale mätt upp storleken på alla avmålade händer som finns i grottorna. De tillhör småbarn resp tonåringar. Men Guthris stora poäng, jägare och biolog som han är, är den nogranna redogörelsen för den makalösa djurkännedom som dessa istidsmålningar vittnar om. Som bilden av det snart fölande stoet.

Guthrie konstaterar att i dessa grottor har människor, krypande på alla fyra, i skenet av fladdrande vekar i skålar fylld av djurfett, trängt hundratals meter in i smala, kolsvarta grottor .... För att måla. Så viktigt var det ..... Ofarligt var det inte heller. Urgamla skelett efter grottbjörn och sabeltandad tiger ligger kvar. Grottorna användes av både djur och människorUnder årtusenden.

Guthrie påpekar att de riktiga grottmålningarna - inte klottret - är enastående. Vilka proportioner! Vilka fäger! Vilken stilkänsla! Vilken djurkännedom! Som biolog häpnar han. Hur kunde detta målas? För 34 000 år sen? Ur minnet? I mörker? Björnar, zebror, magnifika renhjordar och mammutar; ristningar avbildar djur som lax och sköldpadda.

Gärdenfors gillar inte Guthries bok. Den är inte tillräckligt teoretisk. Lämnar fler frågor obesvarade än besvarade. Tror jag det. Det är bokens styrka, för det finns för mycket teori om grottmålningar och för lite verklighetsanknytning. Lyssnar hellre på en djurexpert än en skrivbordsmänniskas aldrig så intressanta teorier. Så begränsad och fyrkantig är jag. Vi kommer aldrig att få veta varför dessa målningar utfördes.

Dale Guthrie: ”The Nature of Paleolithic Art”